Maandelijks archief: juni 2016

Zelf kruidenmix maken: barbecuekruiden

1 tl (zee-)zout 1 tl cayennepeper 1 tl zwarte peper 2 tl paprikapoeder 1 tl knoflookpoeder 1 tl rozemarijn, zeer fijn gehakt 1 tl komijn Deze hoeveelheden geven circa 2 el barbecuekruiden. Dit is voldoende voor ongeveer 2 kilo vlees.

Geplaatst in Kruidenmixen | Reacties uitgeschakeld voor Zelf kruidenmix maken: barbecuekruiden

Kruidenmix: goulashkruiden

1 tl paprikapoeder 1 tl knoflookpoeder 1 tl majoraan 1 tl oregano 1 tl tijm 1 tl bieslook 1 tl karwij 1 tl komijn 1 tl garam masala 1 tl koriander

Geplaatst in Kruidenmixen | Reacties uitgeschakeld voor Kruidenmix: goulashkruiden

Kruidenmix: gehaktkruiden

Een kruidenmix dat dicht in de buurt komt van de “Slagers-“ of Verstegen- mix heeft de volgende verhoudingen. 4 tl zout  (of minder naar behoefte) 3 tl gemalen of vers geraspte nootmuskaat 2 tl gemalen witte peper 1 tl gemalen … Lees verder

Geplaatst in Kruidenmixen | Reacties uitgeschakeld voor Kruidenmix: gehaktkruiden

Kruidenmix: Chili Con Carne

8 el paprikapoeder 5 el komijn 4 el oregano 4 el zout 3 el cayennepeper 2 el zwarte peper 2 el witte peper 2 el cacaopoeder 1 el gemalen piment 1 tl kruidnagelpoeder 1 tl kaneel Voor Chili con Carne … Lees verder

Geplaatst in Kruidenmixen | Reacties uitgeschakeld voor Kruidenmix: Chili Con Carne

Nasi en bami kruiden

1 theelepel Koriander poeder 1 theelepel komijnpoeder 1 theelepel kurkumapoeder 1/4 theelepel  chilipoeder 1/2 theelepel kerriepoeder 1 theelepel knoflookpoeder 1 theelepel gemberpoeder zout 1/4 theelepel peper

Geplaatst in Kruidenmixen | Reacties uitgeschakeld voor Nasi en bami kruiden

zelf sausen maken

https://www.gezondheidsnet.nl/sites/gezondheidsnet/files/sausendipgn.pdf

Geplaatst in Dressings - kruidenboter | Reacties uitgeschakeld voor zelf sausen maken

Warme havermoutpap met appel en noten

Paranoten zijn zo gezond omdat ze veel selenium bevatten. Selenium ondersteunt de schildklier. Nodig: 5 eetl havermout/200-250 ml rijst/kokos of amandel melk/kaneel naar smaak/1 theelepel anijspoeder/1 appel in blokjes/3 eetlepels walnoten en paranoten in blokjes. Hoe maak je het: Week … Lees verder

Geplaatst in Ontbijt | Reacties uitgeschakeld voor Warme havermoutpap met appel en noten

IJsbergsla komkommer en appel

IJsbergsla is goed voor de darmen en bevat veel vitamine C. Net als de komkommer die ook goed werkt tegen brandend maagzuur. De appel bevat ook veel vitamine C en bioflavonen die de vitamine C helpen opgenomen te worden in … Lees verder

Geplaatst in Salades | Reacties uitgeschakeld voor IJsbergsla komkommer en appel

Speltbrood met avocado en ….

Spelt is een oud graan dat veel vezels bevat, het zorgt ervoor dat de suikers uit fruit langzaam opgenomen worden in de bloedbaan. Ook bevat Spelt Niacine, dit is goed voor de hormoonhuishouding. Daarnaast bevat Spelt vitamine E wat goed … Lees verder

Geplaatst in Lunch | Reacties uitgeschakeld voor Speltbrood met avocado en ….

Spaghetti met bolognesesaus

Nodig: volkoren spaghetti/ gehakt naar behoefte/ 1 aubergine/4 tomaten/ui/1 groente bouillonblokje/iets water om in te koken (vocht opvangen om dikte van de saus te bepalen) Provençaalse kruiden. Hoe maak je het: Kook de ingrediënten voor de saus en pureer dit … Lees verder

Geplaatst in Pasta's | Reacties uitgeschakeld voor Spaghetti met bolognesesaus