Categorieën
Ontbijt

Havermoutpap met appel en kaneel

Havermout(pap) heeft vele gezonde ingrediënten. Zo bevat het:

  • zeer veel wateroplosbare vezels die zorgen voor gezonde darmen. Die vezels stimuleren de ritmische bewegingen van de darmwand waardoor je voedsel (en je ontlasting) door de darm vooruit bewogen wordt. Tevens zorgen vezels ervoor dat je bloedsuikerspiegel minder snel stijgt.
  • gezonde stoffen die een gunstige invloed hebben op je hart en bloedvaten, waardoor je minder kans hebt op slagaderverkalking en een verhoogde bloeddruk.

Wanneer je havermoutpap eet in plaats van brood, vermijd je bovendien de hoeveelheid (verborgen) suikers die je binnenkrijgt door brood. Hierdoor voorkóm je ook weer bloedsuikerspiegelschommelingen, pieken in je suikerhormoon en de kans op overgewicht.

Nodig voor 1 persoon: 40 gr havermout/175 ml amandelmelk/25 ml kokosmelk/1 appel in kleine stukjes/handje grof gehakte walnoten/handje rozijnen/snuf kaneel.

Hoe maak je het: Doe de havermout, amandelmelk en kokosmelk in een pannetje. Breng dit zachtjes aan de kook. Voeg ruim de helft van de appel en een handje rozijnen toe aan de pap. Laat het geheel 10 minuten zachtjes koken. Doe na 7 minuten de walnoten erbij. Doe de pap in een kommetje, serveer met de overgebleven appel en een snufje kaneel.